Tuesday, October 24, 2006

Zweten


Vanmorgen zeven baantjes gezwommen , de term "getrokken" , zoals dat in het jargon heet, durf ik nog niet gebruiken. Wild enthousiast maakt het mij evenwel niet, en over de zin ervan heb ook mijn twijfels. Toch neem ik mij voor nog even aan te zien alvorens af te haken. Ik heb namelijk een kameraad die mijn tekort aan gedrevenheid ruim kompenseert en wat napraten nadien is ook niet te versmaden. Het etablissement waar ik mijn sportieve talenten ontplooi, biedt niet alleen gelegenheid tot spartelbeweging van de ledematen in chloorwater, er is ook een turks bad, een sauna, diverse massage baden en een fitnesszaal. Het turks bad heb ik na lang aandringen even geprobeerd. Na 5 min waren mijn uithoudingsvermogen en
mijn lachspieren zodanig op de proef gesteld dat ik wijselijk de seance verlaten heb. Trouwens denk nu vooral niet dat er een pikant sfeertje heerst zoals op bovenstaande foto!
Even situeren: 3 haast verwelkte mansfiguren en een dame eveneens met oma-status ( rimpelrocktype ) , zitten in zwemtenu doodserieus voor zich uit te staren, in een wazige stoomlucht enigzins naar adem te happen terwijl het zweet bij beken uit hun poriƫn stroomt. Wellicht beelden zij zich in dat ze hun lichaam een dienst bewijzen, maar ik ben van het tegenovergestelde overtuigd.
Ik kan geen enkele natuurlijke voorziening bedenken die deze beproeving ook maar van verre imiteert, moest het dan toch zo batig zijn voor ons gestel , zou je toch denken dat moeder natuur een vergelijkbaar natuurlijk fenomeen zou voorzien hebben. Ik ken er geen ! Ik ken ook geen dieren die een aanverwant gedrag vertonen. Nochthans zijn er vele sporten waar dit wel zo is, zwemmen, lopen, springen, liggen ,zitten... tot daar aan toe. Hete dampen inademen terwijl men zwetend als een rund naar mekaars navel zit te staren lijkt mij een bizar gedrag, instinctmatig voel ik mij er niet toe aangetrokken, en laat het dus verder aan de Turken over.
Sauna behoort mijns inzien tot hetzelfde gedragspatroon, maar dan enigszins geadapteerd aan onze noordelijke medemensen. Voor mij hoeft het niet.
Het ergste van al lijken mij evenwel de fitnessfanaten. Mensen die geld uitgeven om op de meest schrikbarende marteltuigen zichzelf te pijnigen hebben zonder meer andere gedachtenkronkels dan ik. Ik respecteer ze, en hoop dat het wederkerig is !

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home