Monday, October 16, 2006

Begroting


32 jaar had ik een vennootschap in de productie sector. Samen met mijn deelgenoten werd er jaarlijks uiteraard een begroting opgesteld voor het volgende jaar. De lopende begroting werd maandelijks gecontroleerd en desgevallend waar mogelijk bijgestuurd. Ik ben zelf technisch geschoold en niet bepaald een kei in economie. Alle conclaven en voorbereidingen ertoe werden dan ook mede behartigd door een accountant. Onze onderneming was gedurende geruime tijd het stadium van KMO ontgroeid en stelde om en bij 100 medewerkers te werk. In globo was de firma succesvol, maar het zal duidelijk zijn dat magere en vette jaren elkaar afwisselden. Vooral tijdens de magere jaren was de begrotings opmaak niet altijd een lachertje. Voor Guy , Freya en Co blijkbaar wel. Waren wij dan zoveel stommer dan de knappe bollen die ons besturen ?
Ik denk het niet, maar ik kijk nu wel met afgunst naar de spelregels van de overheid ( op alle echelons ) en deze van een privé onderneming.
Ik beschouw nu voor het gemak even de essentie .Voor beiden is de opgave dezelfde: er moet meer binnenkomen dan er buiten gaat. ( al de rest is technologie op diverse terreinen om hiertoe te komen ). Het privé bedrijf dat hierin slaagt is succesvol, slaagt het er niet in dan verdwijnt het bedrijf op termijn en de aandeelhouders verliezen hun geld.
Niet zo bij de staat, vandaar wellicht de lachende gezichten, het wezenlijke verschil ligt namelijk op tweeërlei gebied :
De regering werkt niet met eigen geld , en is niet onderhevig aan de wetten van de economische concurentie ( monopolie ) , bij wanbeleid kunnen de bestuurders ( regering ) wel verdwijnen maar niet de onderneming , verantwoording voor eventueel wanbeleid kan nooit tot persoonlijk verlies leiden voor de dames en heren, ( integendeel, er is hoe dan ook voorzien in royale pensioen en uitstapregelingen en een of meerdere lukratieve uitwijkmandaten )
Tweede wezenlijk verschil : tekorten opvullen is enkel kwestie van voldoende verbeelding en truuks : eenmalige verkoop van ambassades bijvoorbeeld, de sale en lease back truuk uiteraard en de talloze taxatie verhogingsmogelijkheden die niet direct sterk georganiseerde drukkingsgroepen in het verweer brengen.
In het slechtse geval loopt de schuld op, so what ?
Afstraffing door de kiezer bij wanbeleid ? Laat me niet lachen, de nodige ( voor ) akkoorden
zorgen er toch voor dat dezelfde knappe bollen terug aan de vetpotten komen te zitten.
Ik wil maar zeggen, nu ik erop terugkijk , vraag ik mij af wie op de duur nog voldoende durf aan de dag legt om met eigen engagement een ondernemingsrisico op zich te nemen in dit land dat steeds meer afglijdt naar machtscorruptie en rechtsonzekerheid.
Moest ik herbeginnen, en weten wat ik nu weet, ik zou er nog eens over nadenken!
Toegegeven , ik heb ook een royale uitstapregeling : 650€ /maand pensioen ! Bruto wel te verstaan!

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home