Thursday, October 19, 2006

't Pleintje



Als men 6o wordt bestaat de neiging om wat te mijmeren over vervlogen tijden. Niet dat ik zo'n behoefte heb om veel terug te blikken, maar toch !
Vanmorgen had ik een afspraak bij de tandarts, door een toevallige vlotte doorstroming van het verkeer arriveerde ik een half uur te vroeg. Dat bracht mij op het idee om een koffie te nuttigen in mijn vlakbij gelegen stamcafe uit mijn humaniorajaren. Het betreft hier een van oudsher vermaarde volkskroeg die tot mijn verbazing amper veranderd was. Een bruine kroeg met haast versleten cafétafeltjes en imitatiethonet bistrostoelen met gebrande zitting; ruime asbakken en een stapeltje bierkaartjes als garnituur. Zeven jeugdige bezoekers ( brossers of doppers ? ) op barkrukken aan de imposante toog, ' de sjotterkes en het kaske ' stonden er afgeleefd op klanten te wachten.
Alleen de " juke-box " links van de toog was verdwenen. De rest was in de jaren zestig blijven steken. De vloer , het berookt plafond, de non conformistische affiches en de ongedwongen sfeer waren er nog altijd.
Ik zat erbij als een anachronisme van een tijdsbeeld, niemand kende mij er nog en dat was wederzijds, maar toch het gaf mij een gevoel alsof er verleden week nog een drinkgelag met cantus was geweest. " on descends de la montagne à cheval " was één van de vele topsongs. Meer dan eens werd er een glaasje te veel genuttigd, uitzonderlijk liep het iets te ver uit de hand... tijden die voorgoed 'vergangen sind'... maar wellicht door nieuwe actoren ingevuld worden... Moeder Stanke ( destijds ook rond de 60 ) was de cafébazin , nu zijn het haar kleinkinderen die de zaak draaiende houden. Als " we " dan eens te veel gedronken hadden gaf ze ons soms een boterham om te bekomen en goede raad waarvan ik mij nog volgende zinsnede herinner : " Gij zijt beter af als ge Tonic drinkt jongen: ge wordt er niet slimmer van, maar ge behoudt het verstand dat ge hebt"
Plots realiseerde ik dat het bijna 11 h was en dat ik mij moest haasten om niet te laat op mijn afspraak te zijn. Bizar, maar toch had het mij even een goed gevoel gegeven!

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home