Thursday, October 12, 2006

be prepared


Nog slechts een volle week 50-er. Dus nu of nooit !
Wat kan er als 50-er , en niet meer als 60-er ?
Verdomd moeilijke vraag. Een ding is zeker, de periode waarin men zich kan verschuilen achter jeugdzondetjes en naieve onervarenheid is dan wel definitief voorbij. Niet zo voor de periodes van verwondering en ( soms pijnlijke ) confrontatie met verkeerd ingeschatte menselijke psyche, ijdelheid, comedie en hebzucht.
Die laatste gedragspatronen zullen wel complex en ondoorgrondelijk blijven zolang de mensheid zal bestaan, en zullen tot ter dood onze weg kruisen .
Er zich tegen wapenen is zo goed als onmogelijk, omdat er geen eenduidige remedie tegen bestaat.
Aftasten, afwachten, twee keer nadenken..
Spijtig niet bepaald mijn sterkste eigenschappen.
Mijn vlieginstructeur zijn parool was " be prepared ".
Soms zei hij er ook bij: " de kunst is niet zozeer om de beste piloot te worden, de kunst is om een oude piloot te worden. Hijzelf was toen al een flinke 60-er.
Wellicht een wijze raadgevingen om bewust te onthouden.
Slotsom : Mijn beginvraag blijft een open vraag en vergt dus nog enige reflectie.
Overigens kan ik het eens vragen aan mijn vader, die is inmiddels een flinke 80-er, maar ik vrees dat hij het antwoord al vergeten is. ( voor zover hij erover gedacht heeft )
Feitelijk ben ik wat aan 't leuteren en geraak ik niet verder.
Ik zoek eigenlijk zoiets als in het mopje waar dhr. Verkade tegen dhr Verkoude zegt: Ik kan wel verkoude(n )zijn , maar jij kan nooit Verkade zijn !
Bovendien moet het een positieve actie zijn die de moeite waard is.
Ik kan niets bedenken, dat wijst erop dat er geen verschil is tussen 50-er en 60-er.
Is dat niet positief ?
En ik kan nog zeggen dat ik een " vijftiger " ben , dat wel !

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home