Tuesday, September 19, 2006

Working on the road.


Vaststelling: In mijn straat zijn wegwerkzaamheden aan de gang sinds begin april. De nieuwe straat die 25 jaar was aangekondigd , is thans in wording.Enigzins met weemoed in het hart nemen wij nu noodgedwongen afstand van ons asfaltwegje met de nodige stukken en brokken in het wegdek, uitgestrekte plassen bij regenweer, omzoomd door een knotwilgformatie , open grachten als riolering en vermoeide telefoon en electriciteitskabels aan lichtjes scheefgezakte houten palen. Eerlijk gezegd , het werd tijd dat de 21 ste eeuw nu ook voor ons gestalte krijgt !
Niettemin is er in deze tijden van inspraak al menig woordje geplaatst in ' het buurtcomité ' over de uiteindelijk gewenste infrastructuur.
Een bijkomend neveneffect van dergelijke werken heeft betrekking op de toenadering tussen buren die elkaar gedurende jaren niet verder kenden dat via een verre groet tijdens een kruisingsmanoeuver in de wagen. De vergrijzing is ook onze straat niet voorbijgetrokken, zodat het aan werkopzichters niet ontbreekt. Het gezegde dat de ' beste stuurlui aan wal staan' wordt daarbij eveneens gestand gedaan. Voordeel is dus wel dat ik nu grotendeels de bewoners van mijn straat herken, waar zich dat voorheen beperkte tot een straal van zeg maar 200 m.

Nu moet ik toegeven dat mijn achting voor dit soort werken gestegen is. Afgezien van de technische complexiteit bedoel ik dat vooral de wegenwerkers een keihard beroep hebben : Kwart voor zeven starten de machines, warmen een kwartiertje op en zetten zich stipt om zeven uur in beweging. Te noteren dat de werklieden dan al een ritje van circa een uur achter de rug hebben.
Naast de nodige aandacht en precisie komt er toch nog wel wat handenarbeid bij te pas. Bedenk daarbij dat weer en wind de nodige parten kunnen spelen, dan vermoed ik dat om 5 uur 's avonds ( soms later ) de rit huiswaarts welkom is. 's Anderdaags terug op post wel te verstaan.
Niet benijdenswaardig maar wel moedig !
Opvallend overigens dat de kern van alle ploegen ( grondwerk, kabelwerken, riolering, nutsvoorzieningen ) gevormd wordt door blanke mannen van middelbare leeftijd ! Met andere woorden , het specimen waar wij volgens de mediacampagne van de overheid niet meer moeten op stemmen ( want er moet meer diversiteit in het bestuur komen en we mogen dus niet meer ' cliché ' stemmen !)
Ik heb wel een aantal buitenlanders opgemerkt: Nederlandse onderaannemers, en enkele nationaliteiten die ik niet exact kan spotten, maar zeker in Oost-Europa te situeren zijn.

Marokkanen, Turken , Zwarte mensen ?: niet gezien !

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home