Sunday, September 17, 2006

spreuken


De afstand tussen verleden en toekomst wordt elke dag kleiner. Even doordenken en dan erkennen dat er pure realiteit in deze spreuk vervat zit. Ik ervaar trouwens dat met ouder te worden veel volkswijsheden, waar destijds eerder meewarig werd over gedaan of zelfs mee gespot werd, meer diepgang vertonen dan men op het eerste gezicht zou denken. Mijn moeder was zeker niet rijk en toch placht zij te zeggen : " geld heb ik niet tekort, leven heb ik tekort ". Ik weet nu dat zij daarmee bedoelde dat ze levenskracht te kort kwam en dat gezondheid misschien wel het voornaamste goed is in een mens zijn leven. Daarmee debiteer ik natuurlijk een dooddoener eerste klas, waarvan de draagwijdte echter niet altijd au serieux wordt genomen. Zolang men krachtig en alert is , kan men zich amper voorstellen dat het ooit wel eens anders kan zijn. En toch is het zo !
Spijtig genoeg moet men hetzelf ervaren of er toch van zeer dicht bij betrokken worden vooraleer men het begrijpt.
Nu lijkt het mij maar goed, om in zijn actieve levensfase niet al te zeer over deze volkswijsheden te mijmeren, later heeft men meestal nog tijd genoeg ervoor.
Toch is het evenmin verstandig om ze zomaar meteen weg te lachen .
"Als de levenskracht begint af te zwakken, moet de levenskunst haar plaats innemen". Laat dit mijn eigen levenswijsheid wezen, misschien wordt het ook nog een volksspreuk.

Niet van mij maar wel to the point:

If wealth is lost, nothing is lost
If health is lost, something is lost
If reputation is lost, everything is lost

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home