Sunday, January 21, 2007

Vogelvangst


Telkens ik richting Gent ( of terug) rijd, word ik ter hoogte van St.Niklaas geconfronteerd met de iconen van de duurzame ( groene ) energie. Wij mogen dan al een klein landje zijn met een bedenkelijke reputatie op gebied van vooruitstrevendheid, toch hebben wij het gepresteerd om een duurzaam windmolenpark langs de autostrade te bouwen bestaande uit niet minder dan 3 ( drie) eenheden. Ik moet zeggen , het heeft iets, statig en grijs, krachtig en vrank, soms draaien de wieken , soms staan ze zelfs stil ! , soms malen ze traag, maar altijd heeft het iets majestueus !

Of het zinvol is, is een andere vraag, draaien ze op wind, of draaien ze op subsidie ?

Ik moet het eigenlijk bij deze open vraag laten, want niet onderlegd genoeg. Toch heb ik een " buikgevoel" gekoppeld aan mijn opleiding als ingenieur , dat mij zegt dat dit niet de juiste weg is ( wegens op groteske wijze onvoldoende om onze energiebehoefte te dekken )

Voor mij is het een gril van de groene jongens die zich ermee interessant hebben willen maken in hun profileringsdrang "tegen" kernenergie. ( want kernafval...)

Ik vermoed dat men beter alle weggegooide middellen aan groene experimenten en dito studiegroepen , zou bundelen om de problematiek van de kernsplitsing en fusie verder te verfijnen ,omdat m.i. een terugkeer naar een geitenwollensokkenmaatschappij niet meer kan. Maar wie ben ik ?

Verwonderlijk vind ik het ook dat onze vrienden van Gaia hieromtrent niet meer van zich laten horen.

Vogelvangst afschaffen, dat wel ! Al eens afgevraagd hoeveel vogeltjes door deze " groene" molens " duurzaam" verhakseld worden ?

2 Comments:

Blogger stefkens said...

Alle beetjes helpen, soms erg weinig. Vijf jaar terug heb ik me eens de moeite getroost de elektrische energiebehoefte van de Vlaamse huishoudens (geen industrie enz.) uit te rekenen; onder de titel Winderig:     ¶"Om de Vlaamse huishoudens van elektriciteit te voorzien, volstaan twintigduizend windmolens zoals de drie molens in Hasselt. In elke Vlaamse gemeente 65 molens, mits ze draaien en wind hebben zoals boven Hasselt.¶
Van windmolens, zoals er één staat te Middelkerke, zijn er slechts 4300 nodig, als ze aan zee geplaatst worden en het niet te hard waait. Om de dertien meter één."

  ¶Of ondertussen de geleverde windenergie de gestegen vraag naar energie overtreft ? Zouden de dames en heren in het parlement het antwoord weten ?

9:23 PM  
Blogger cesta punta said...

Alle beetjes helpen ...OK maar quanta costa en zijn er geen energieopwekkers die efficiënter zijn ?

2:49 PM  

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home