Monday, January 15, 2007

Busje komt zo


Weekentripje naar Nederland achter de rug. Ik had destijds ( tot 5 jaar terug regelmatig zakelijke contacten met Nederlanders ( ook met Hollanders -van boven de Moerdijk ). Als ze op vakantiebestemmingen al eens irriterend , luidruchtig en arrogant overkomen, is dit in zakelijke aangelegenheden allerminst het geval. Op dit domein hebben wij er gewoon veel van te leren : spreekvaardigheid, organisatie, stiptheid, standvastigheid, maar ook loyaliteit en betrouwbaarheid! Een " werfvergadering " op zijn Hollands of op zijn Belgisch, verhouden zich zoals een militaire briefing en een cafepraatje.
Dat cafepraatje kon bij de Nederlanders ook wel, maar na de vergadering. " Een man een man, een woord een woord ! en " organisatie tegenover improvisatie " zijn de oneliners waarmee ik de zakelijke aanpak bij Hollanders en Belgen zou omschrijven. Ik zeg Belgen omdat de brusselse hegemonie in mijn vakterrein zwaar doorwoog ( winkel-projectinrichting ). Zodoende was het nu enkele jaren geleden dat ik in Nederland kwam ( Utrecht ). Als toerist ditmaal ( Dick Bruna huis- Gerrit Rietveldtour ). Het verschil met onze contreien blijft flagrant. Zowel hotelreservatie als reservatie van de Rietveldtour, waren een voorbeeld van hoffelijkheid. Ging ongeveer zo :
" Rietveldstichting, goeie morgen !!!... natuurlijk meneer, wij reserveren u plaatsen tegen 14.45h, komt u tegen 14.40 naar de standplaats van het busje, s' morgens kan u het Dick Bruna Huis bezoeken, op de middag een lekker tasje koffie of u kiest ons restaurant, u kan dan nog eens door de permante tentoonstelling lopen tot het busje komt, zo hebt u een leuk en gevuld programma, ik wens u een vrolijke dag in Utrecht !"
Ik stel voor dat u een gelijkaardige reservering eens uitvoert in Brussel .
Tot zover de positieve berichten.
Zaterdagnamiddag shopping in het toch wel vermaarde shoppingcenter Hoog Katharijne. Een bijzondere ervaring, je waant je in één of andere exotische souk. Beangstigend ! Blanken vormen er zeker een minderheid ! Hoe hebben we het zover laten komen ?

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home