Saturday, September 30, 2006

Zakgeld


Ik vraag mij af of het zinvol is mij nog verder te ergeren aan de politieke poppenkast . Een week voor de verkiezingen zal alles wel gezegd zijn zeker, zodat hetgeen nu nog komt ofwel herhaling , ofwel zever zal zijn. ( zoals terzake 06 gisterenavond waar napoleon Pètrick een forum ( debat ) krijgt waarbij de grootste partij gebannen wordt! ). Nie mé mA !
Ik kom dus terug op de politieke actualiteit na 8/10/06.
Het is weekend en de zon schijnt, vrije dag voor de meesten onder ons. Doet me eraan denken dat tijdens onze jeugdjaren dat nog niet zo was. Zaterdag voormiddag was er immers les!
Als ik mij niet vergis is dat pas begin jaren 70 afgeschaft. Omstreeks en vanaf mijn dertien-veertien jaar werd de zaterdag namiddag dan besteed aan mijn " weekend-job ". Mijn oom was namelijk vogelhandelaar die zijn koopwaar op zondag op de grote markt te Brussel aanbood.
Zaterdagnamiddag werd ik dan al ingeschakeld om de honderden vogels die tijdens de week in volières doorbrachten, met een schepnet te vangen en in " vlechten " ( houten kooien met tralies ) te caseren tegen 's anderdaags. Moest er met de fiets naartoe dus nam dat toch een paar uur in beslag. In het naseizoen trok ik dan ook nog naar enkele boerderijen om van de gerooide velden " moer " te plukken. Onkruid eigenlijk , maar dat door de stadsmens gegeerd was om hun gevogelte van enig groen te voorien. Met krantenpapier en een elastiek maakte ik dan " busseltjes" groen die ik voor eigen rekening mocht verkopen ( à 5 Fr ). Zondagmorgen 7 uur stipt klaxoneerde mijn oom dan aan onze voordeur om mij op te pikken om mee de markt te doen. Zoals gezegd gebeurde dat op de " Grande Place " naast de even traditionele bloemenverkopers . De bloemenmarkt is er nog, maar de vogelmarkt heeft sinds een 10-tal jaren moeten wijken ( wegens niet politiek correct ) .Daarmee leerde ik een mondje frans en verdiende ik 100 fr en kon ik dus sigaretten kopen. Eens het kraam opgesteld, dronken wij beurtelinks iets in café Stella ( zowat de verzamelplaats van de marktkramers ) . Hier werden dan ook al eens deals gesloten over niet toegelaten of beschermde koopwaar, begrijp je ? De eerste kopers daagden pas op rond negen uur. Als ik dan terug thuis kwam omstreeks 1-2 uur stond mijn bord cotelet met patat te dampen. Zalige tijd , ik hoefde mij niet te vervelen . Gedurende 5-6 jaar was dit mijn weekend scenario ( tot de zoon van mijn oom heeft overgenomen ) waarna ik overgeschakeld ben op de verkoop van kolen. maar dat is een ander verhaal.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home