Friday, September 29, 2006

10 jaar internet


In 1996 had ik mijn eerste internetaansluiting thuis. Mijn schoonbroer die zich altijd in de computerwereld had bewogen , was mij enige maanden voor geweest en had bij een demonstratie mijn interesse gewekt. Het was dan ook de periode dat ik als privé piloot actief was en de faciliteiten en informatie die dit nieuw medium bood, sprak tot mijn verbeelding.
Metar's , Taf, notam.. ( weer en vluchtberichten ) konden voor elke vlucht van thuis uit geraadpleegd worden en dat gaf een tot dan ongekende faciliteit. Op professioneel vlak bood dit medium een nog grotere waaier aan mogelijkheden , zodat nog datzelfde jaar een bedrijfs-site werd on line gebracht. Fascinerenerd was vooral de e-mail toepassing. ( chat-newsgroups...)
Toch verwondert het mij dat dat de echte doorbraak nog een 5-10 tal jaren op zich heeft laten wachten, terwijl ik gewed zou hebben dat de toepassingen ( e-commerce) razendsnel van de grond zouden komen. Te vlug van stapel gelopen, en moeten toegeven dat mijn vrouw haar timing realistischer was , want ik stel vast dat nu 10 jaar later de handel over het net nog altijd fragmentair is.
Zelfde verhaal kan men ophangen voor GPS en GSM : trage penetratie half jaren negentig, maar hier wel een exponentiële groei vanaf 2000 !
Digitale TV staat m.i. hetzelfde lot te wachten.
Ik gok op de grote doorbraak wanneer TV en PC eenzelfde toestel zullen geworden zijn.
Wellicht heeft dit fenomeen te maken met de ' behoudsgezinde' aard van de menselijke natuur.
Ik geef toe dat de laatste hot items : Podcasting en videocasting mij ook nog niet hebben kunnen over de streep trekken.
Komt misschien nog ?

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home