Sunday, December 30, 2007

wijsheid

Vanmorgen heb ik een stel "Getuigen van Jehova " vriendelijk maar kordaat buiten gewerkt !
Lange tijd heb ik gedacht dat de religieuze inslag van de maatschappij waarin ik ben opgegroeid, aan haar eindfase toe was. Het was voor mij zo goed als ondenkbaar dat de jaren 50-60 , waar wetenschap, welvaart en technische kennis een ongeziene opgang begonnen, nog plaats zouden laten voor archaïsch waandenken , het kritiekloos geloof in een God en de daarrond gebreide religies.
Mijn grootouders waren in mijn ogen de laatste generatie die het juk van het geloof nog zouden dragen. Mijn ouders beleefden een overgangsfase waarbij de ontkerstening geleidelijk veld won . De priesterroepingen verschrompelden , de kerken liepen leeg en de ratio werd leidraad.
Voor mijn generatie zou dogmatische religie een marginaal bizar verschijnsel zijn dat spoedig tot het verleden zou behoren. Wie kan nu immers blijven geloven in verhalen met prehistorische grondslag, waarvoor geen enkel zinnig bewijs bestaat? Zo dacht ik althans .
Wat stel ik vast?
In 2007 was religie ( als schijnoplossing voor de vragen van de mensheid ) actueler dan ooit ! radicalisering en moslimfundamentalisme zijn aan een nieuwe ongeziene opmars bezig ! En wij , de tolerante baby-boomers, laten vrolijk begaan, terwijl elk zinnig mens weet dat deze evolutie afstevent op een ramp!
Wetenschap, informatie, communicatie... hebben deze renaissance dus niet kunnen afremmen.
De mensheid is nog even primitief als duizenden jaren terug, stel u voor !
De reden zal wel zijn dat men wel kennis kan doorgeven, maar geen wijsheid !




0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home