Saturday, January 27, 2007

Stigma


Ik begon met bloggen om 2 redenen: Het is een therapeutische tijdsinvulling nu ik van een "royaal pensioen "geniet , en dus niet meer hoef te werken voor de dagelijkse bete broods enerzijds, anderzijds weet ik dat vooral mijn jongste dochter een zwak heeft voor familiewetenswaardigheden uit vervlogen tijden, als ze deze gedrochten wil bewaren heeft ze later een archief dat haar daarbij van nut kan zijn.
Ik moet mij natuurlijk beducht zijn ( als het al zover komt ) dat een lezing in de toekomst geen indruk achter laat van een verzuurde " zagepee" die alleen maar critiseert en niets doet. ( ijdelheid is des mensens, en mij dus ook niet vreemd )

Maar ik geef toe dat het moeilijk is om de actualiteit een beetje te volgen en toch nog de " vrolijke Frans " uit te hangen.
Nu lees ik weer dat men in een school in Oostende een " badge" systeem ( zo mogen mijn longen eruit zien ) invoert , om de rokers te intimideren. ( bron : http://soswatch.typepad.com/soswatch). eerst dacht ik dat het om een studentengrap ging, maar ik hoorde het vanmorgen op de radio bevestigen.
Nu is " roken " voor mij een " teer " punt ( woordspeling ). Gelukkig ben ik sinds 4 jaar ex, maar anderzijds laat het nog altijd een leegte achter die mij voortdurend parten speelt.
Nu is roken een stompzinnige gewoonte en ik prijs mij gelukkig dat het rookvirus zich in mijn gezin niet verder verpreid heeft. Maar de remedie van de " badge " is er toch wel ver over.
( temeer daar de " progressieve alles moet kunnen" gedachte van de voorbije decennia het roken op de school zelf toegelaten heeft. )
Hypocrisie ten top dus:
Als het dan toch zo is, stel ik voor de " badge" invoer verder te ontwikkelen. Enkele suggesties:
Voor de snoeper: " zo mogen mijn tanden eruit zien "
Voor de drinker: " zo mag mijn lever eruit zien "
Voor de soft -drug gebruiker ( > 5gram , uiteraard) : " zo mogen mijn hersens eruit zien"
Voor de fast-food amateur: " zo mag mijn cholesterolgehalte eruit zien "
Voor de ' besneden' moslima's : " zo mag mijn vagina eruit zien "
Voor de....
Blijf maar vrolijk, denk ik dan...

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home