Friday, September 05, 2008

het dorp

Tijd voor een sneufje nostalgie:

Bij mijn geboorte , huurden mijn ouders onderstaand huis(je), in dezelfde straat als waarin zij 3 jaar later hun eigen huis bouwden (boven ). De straat stond bekend als de " vioolstraat " . De oorsprong van deze ( smalende ) bijnaam heb ik nooit kunnen achterhalen, maar zeker was , dat het niet bepaald de meest voorname stek van het dorp betrof.
Het huis werd zoals dat op de buiten nu nog deels gebeurt, door mijn grootvader gebouwd en door allerhande familieleden met vereende krachten afgewerkt naargelang de stiel waarin zij bedreven waren. Ik meen dat het circa 100.000 BF heeft gekost ( 1949 )














Bovendien was het op enkele maanden klaar.
Mijn vader bewoont nog zelfstandig het huis en is ondertussen zowat de laatste oorspronkelijke bewoner van de oudere woningen die in mijn jeugd al bestonden.
De straat was niet verhard, water en gas kwamen pas in de jaren zestig. Telefoon , cv of een frigo hebben wij nooit gehad, zolang ik thuis was.
Toch was het er goed toeven...
Multicultuur was nog niet uitgevonden. De " scharensliep " die zag er iets of wat donker-exotisch uit en nu en dan kwam er een " tjoek-tjoek" met djellaba aan de deur , om tapijten te verkopen. Maar daarmee is het dan ook gezegd !

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home