Saturday, February 02, 2008

nostalgie




MS Le Scribe ( foto ) is één van de drie nijlcruisers die in de early nineties door mijn bedrijf compleet werden afgebouwd en gemeubileerd. Het schip werd immers in Limburg ( Maasmechelen) gebouwd. Een stalen gevaarte, 4 deks en ongeveer 90 m lang. Eens het casco in elkaar gelast werd de aankleding door ons aangevat en afgewerkt in een recordtijd van 3 maanden. Dit hels tempo had te maken met de bevaarbaarheidsmogelijkheid van de Nijl ( waterstand ), die ergens vanaf december niet meer mogelijk was. Het schip kwam via het Albertkanaal naar Antwerpen en werd daar in een zeewaardige " docker " naar Alexandrië verscheept.


Tijdens de reis zelf diende nog de laatste hand gelegd aan de inrichting door een ploeg van mijn timmerlui die de overtocht naar Egypte meemaakten. De laatste weken werden de werken opgevolgd door enkele Egyptenaren die later het schip mee moesten bemannen. Dat was de periode dat regelmatig hout en plaatmateriaal op mysterieuze wijze verdween. Na enkele weken werd de "buit" dan terug gevonden in de ballastruimte helemaal onderin het schip. Wat bleek: Onze Egyptische vrienden trachtten op deze manier een voorraadje aan te leggen dat in hun thuisland blijkbaar tegen een zacht prijsje kon verlapt worden.


Voor mij waren het hectische maar spannende uitdagingen. Morgen vertrek ik met mijn clan naar Luxor. Benieuwd of ik "mijn nijlschepen " er nog aantref .




0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home