Thursday, August 31, 2006

A long time ago


Laatste vakantiedag voor mijn " boys " . Ik meen mij te herinneren dat in mijn tijd de grote vakantie heeel lang duurde en het altijd mooi weer was. Zo lang zelfs dat het begin van het nieuwe schooljaar haast een welkome afwisseling was. Maar als ik het nu overdenk , had deze gedachte ongetwijfeld ook te maken met het eerder eentonig programma dat zo'n groot verlof voor peuters en kleuters inhield. De biotoop was de straat en bleef dat tot zeg maar de laatste dag. Uitschieter was het weekend van de plaatselijke kermis en enkele fietsuitstappen ( hadden immers geen auto ) naar " de bosboer " waar men kon baden en zwemmen. Verder zie ik vooral straatkinderen met kapotgevallen kniën en stoffige kleren en al eens een schram op hun snoet . De straat was immers niet verhard en naargelang de weersomstandigheden dus stoffig of modderig. De " tour de France " was het meestbesproken evenement onder de grote mensen in juli en reeds van zodra de straatjongens konden fietsen, werden er haast dagelijks straatkoersen georganiseerd. ( zie kapotte knieën hierboven ) . Populaire activiteiten waren verder, cowboy en indiaan, knikkeren, bikkelen, dikkopjes vangen in de beek, vogelnesten roven en de eieren uitblazen voor een kraal, mussenschieten met katapult . Soms al eens dokterje spelen( maar dat was dan weer minder populair bij de ouders ) ...
Augustus was de oogstmaand en dan werden er uit de boomgaard van mijn grootmoeder, die naast ons woonde, dagelijks rabarberspijs, rode bessengelei, krieken en pruimenconfituur, gebakken appelen, opgelegde peren voorgeschoteld. ( ik vermoed dat hier de basis werd gelegd van het feit dat ik niet bepaald een fruitliefhebber ben.

" Op vakantie gaan " was er begin jaren vijftig voor ons dus niet bij .
Dat kwam pas later en beperkte zich tot familielogement en ziekenkaskampen.
Nu is dat wel even anders.
Mijn boys hebben al meer landen gezien dan ik en alles laat vermoeden dat ze die voorsprong in de toekomst alleen nog maar zullen vergroten.
Ik hoop maar dat de eerste schooldag morgen ( in een nieuwe school ) een meevaller wordt.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home