Sunday, February 11, 2007

Selectie bis


Ik had het hiervoor over de proeven om tot de stadsdiensten toegelaten te worden. De erbarmelijk zwakke slaagcijfers wijzen er inderdaad op dat er iets schort met dit systeem. Naar verluidt dienen in het bijzonder de "vraagstukken " dringend aangepast te worden. Nochtans worden de onderwijsontwikkelingen regelmatig gescreend en de examens regelmatig geactualiseerd .
( nogmaals vrij naar L. Verbeeck )
Cronologisch:
1950: " een boer verkoopt een zak aardappelen voor 400 fr. De productiekosten bedragen 4/5 van de opbrengst. Bereken de winst."
1960: " Een landbouwer verkoopt een zak aardappelen voor 400 fr. De productiekosten bedroegen 320 fr. Zou u a.u.b. de winst willen berekenen ?"
Daarna kwam de moderne wiskunde: een enorme stap voorwaarts!
1970: " Een landman verkoopt een verzameling aardappelen (A) voor een verzameling geld (G). G heeft een waarde van 400 fr. Alle elementen g uit G hebben een waarde van 1 fr.
In een streepjesverzameling moet u voor de verzamling G 400 streepjes trekken, één voor elk element g. De verzameling van de productiekosten ( P) is 80 streepjes kleiner dan de verzameling G. Teken het beeld van de verzameling P als deel van de verzameling G en geef de opbrengst verzameling (O) in functie van de vraag: Hoe sterk is de winstverzameling ?"
Dit was alleszins een stuk eenvoudiger dan vroeger, maar de ontwikkeling stond niet stil.
1990: " een landman verkoopt een zak aardappelen voor 400, en de winst is 80 fr. fr. De produktiekosten bedragen 320 fr. opgave: Onderstreep het woord 'aardappelen' en begin er een maatschappelijk gesprek over met degene die naast u zit."
Naar het schijnt denkt men aan een meer maatschappijkritische inhoud en diversiteitsaanpak in volgende zin.
" Een kapitalistische agrarische uitzuiger verrijkt zich op onrechtvaardige wijze met 2 euro op een zak couscous en verkoopt daarbij nog aardappelen in het zwart. Bovendien draagt zijn vrouw niet altijd een hoofddoek in de winkel. Omschrijf waarom deze handelaar een racist is en ga daarna betogen tegen discriminatie !"
Wij volgen met spanning of de slaagpercentages in de toekomst dank zij deze verbeteringen zullen normaliseren .
Wie leeft , zal zien!

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home