Tuesday, November 11, 2008

Kringloop


In deze barre tijden van financiƫel debacle in het bank-spaar en beleggingswezen is onderstaande besparingstip van onze milieu-vrienden allicht het overwegen waard. Volg hun raad en je bespaart maar liefst 12.000 liter kostbaar water per jaar en dat nog wel per persoon.

Het fijne is bovendien dat je er geen zware arbeid of andere ontbering hoeft voor te doorstaan .

Hoe ? Door deel uit te maken van de natuurlijke kringloop, met behulp van een composttoilet natuurlijk ! Poepsimpel toch, hiermee worden je eigen uitwerpselen weer voedsel voor de natuur. Het gaat hier over een vanouds gekend systeem dat nu dank zij onze gesubsidiƫerde milieu-nietsnutten verder op punt werd gesteld. Het is even wennen voor diegenen die vinden dat je eigen poep stinkt, maar dat is te verzachten door regelmatig een laag hennepsnippers of stro toe te voegen, verder is een klep voorzien tegen de vliegen en zorgt een "kleine ventilator" ervoor dat de geurtjes verdwijnen.

Na verloop van tijd hou je zo een natuurlijke , naar bosgrond geurende massa over, ideaal voor het bemesten van planten. De vermaarde TU Delft ( Technische Universiteit ) werkt nog verder aan de verbetering van het systeem. Als je 't mij vraagt, dringend de subsidiekraan verder opendraaien voor deze belangwekkende research!

Als kind heb ik jarenlang gebruik gemaakt van een primitieve variant, het zogenaamd " huiske " . Wij hadden enkel de houten plank met een gat erin. Toevoeging van hennepsnippers, vliegenwering en inbouw van een klein ventilatortje, was voor ons wellicht te hoog gegrepen. Maar ja, wij kregen dan ook geen subsidies, vandaar...

Wel mag vermeld dat wij destijds niet alleen water spaarden , maar ook wc-papier, want gescheurd krantenpapier volstond.

Deze laatste besparingstip is in de huidige modellen nog niet standaard, maar er wordt ongetwijfeld op gestudeerd. Tot zover deze nieuwe mijlpaal in de milieu-technologie. ( vooral op appartementen praktisch, lijkt mij ) !

Spijtig dat het " hartje" in de deur van destijds niet meer werd opgenomen. Ik stop nu want ik begin mij een beetje mottig te voelen en moet dringend naar mijn voorbijgestreefde wc-pot!

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home