Thursday, October 04, 2007

tolerant


Ik emigreer weerom enkele weken. Ik ervaar dan de keerzijde van mijn multiculkritiek , want ben dan immers zelf allochtoon , zij het wel in ons buurland Frankrijk, waar ik de taal redelijk vlot beheers en de westerse cultuurtradities niet zozeer verschillen van de onze.

Toch zijn die verschillen pertinent aanwezig. Zo is foie gras een streekgerecht , dat door geen Michel Gaia wordt belaagd, de jacht op palombe en canards is er een traditioneel volksvermaak waar niemand zich overdreven druk over maakt. De populariteit van de " corrida " ( met of zonder " mise à mort" ) is enkel te snappen als je dit opzwepend en meeslepend spektakel een paar keer zelf hebt ervaren. Niet voetbal, maar rugby is numero uno van de sportbeleving...

En zeggen dat ik ruim 28 jaar de streek regelmatig bezoek zonder te eisen dat men deze barbaarse tradities afzweert en faciliteiten voor de Vlamingen invoert !

Zijn wij, Vlamingen , tolerant, of niet ?

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home