Friday, March 23, 2007

DRC ( nog een beetje pril )


Terug in het land. Zondag is ook mijn jongste dochter veilig en wel en met een pak levenswijsheid als bagage geland vanuit Kinshasa. Het team oogartsen waar ze deel van uitmaakte heeft er een 200-tal oogoperaties uitgevoerd in het universitair ziekenhuis , waar enkel de prof over een toilet met stromend water beschikt.( overige infrastructuur ontbreekt trouwens ook ). Ik ga geen relaas brengen van toestanden die ik zelf niet heb gezien, maar die ik afgaande op de verhalen en foto's wel kan voorstellen en die ongetwijfeld wraakroepend primitief zijn . Mijn dochter vat het als volgt samen : " de armste mens bij ons is de rijkste in de prille democratie van de toekomstige eredoctor Kabila." ( de machthebbersclan en protégé's buiten beschouwing gelaten uiteraard ! )
God zij dank , is alles goed en wel verlopen , want amper 3 dagen na terugkomst ( gisteren ) zat het er weeral bovenarms op tussen Kabila- en Bemba- aanhangers. 55o Belgen zitten geblokkeerd in een school , er vielen al een 60-tal doden, minister Flahaut en Guynockio melden dat " alles onder controle " en "veilig " is.
Heerlijk!
Update: een week later spreekt men van 600 doden !

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home