Saturday, June 09, 2007

meiboom


Terug uit Frankrijk. Van de opwarming van de aarde heb ik daar spijtig genoeg niet veel gemerkt. Integendeel , wegens " un temps pourri " de terugtocht zelfs een dagje vroeger aangevat dan voorzien. Dit terzijde, want niettemin is z'on afstandskuur nooit te versmaden.

Mijn vrouw is steeds vragende partij om het " wasje-plasje-koken " ritueel van elke dag even opzij te kunnen zetten. Mijn " little boy " is al even enthousiast want ontsnapt alzo aan de dagelijkse sleur van de kleuterklas. ( en wordt door de grootouders daarenboven lichtjes verwend, weet je wel ? )

Zelf geniet ik er ook wel van , al was het maar om de therapeutische werking van een andere omgeving en de charme van " de Franse slag " te ondergaan. Want we zijn dan wel allochtoon, maar we trachten te " integreren ", nietwaar ! Zelfs mijn little boy vraagt bij de bakker al " un pain et six croissants , svp ". Nu geef ik toe dat de " cultuurshock " tussen de vlaamse en franse " train de vie " erg klein is , beide zijn nauw verwant en herkenbaar.

Neemt niet weg dat wij, zoals de politiek correcte dogma's het voorschrijven , voor cultuurverrijking volop openstaan, en oog hebben voor aspecten die anders zijn dan bij ons.

Die aspecten zijn er wel degelijk. Neem nu bijvoorbeeld de nomenclatuur en de status die de senior er toebedeeld krijgt. Alleen al in de naam zit een wereld van verschil ; geen "gepensioneerde "maar " un retraité ".

Retraiter = zich terugtrekken, de terugtocht aanvatten.

Een gepensioneerde roept hier bij ons het beeld op van een last-zeurpost die nog tot het eind zijner dagen op kosten van de maatschappij teert ( in mijn geval bv. à rata van niet minder dan 689 €/m ).

"Retraité " daarentegen verwijst naar en straalt bewondering uit voor de actieve fase waaruit men zich terugtrekt, het is de strijder die de terugtocht aanvat omdat zijn strijd gevoerd is, die hij nu aan anderen overlaat.

" Honneur au retaité " stond er op de pancarte aan een huis in mijn straat ! Het straalt respect uit in al zijn eenvoud ! Een eerbetoon dat ik mijn Vlaamse omgeving niet meer tegenkom.

Zegt toch wel iets !

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home